Aki ta dushi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Amber Kramer - WaarBenJij.nu Aki ta dushi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Amber Kramer - WaarBenJij.nu

Aki ta dushi

Blijf op de hoogte en volg Amber

15 Februari 2015 | Curaçao, Curaçao

Aki ta dushi.. oftewel het is hier heerlijk in het Papiaments. Elke dag leer ik hier weer wat woorden bij. Groeten en vragen hoe het gaat kan ik al (bon dia, bon tardi, bon nochi, kon ta bai?). Het leven in Curacao is ontzettend anders als in Nederland, alles gaat hier rustig zijn gangetje en als de bus een kwartier te laat is zit niet meteen de hele bevolking aan de telefoon om een klacht in te dienen. Iedereen neemt hier rustig de tijd voor alles. Het verkeer precies hetzelfde. Veel huisgenoten worden er gek van als er een persoon voor je rijdt die 30 km rijdt op een weg waar 50 mag. Maar zelf heb ik hier geen last van.. no stress en hakuna matata! Je komt wel op de bestemming. Heerlijk, word echt weer wennen als ik terug ben in Nederland.

Maandag had ik mijn allereerste stagedag. Ontzettend nieuwsgierig en spannend als ik het vond was ik dan al om 7 uur wakker, want de wekker van mijn lieftallige buurmeisje ging af een half uur lang af. Uit liefde heb ik hem dan ook maar voor haar uitgezet aangezien zij die dag vrij was. Daarna niet meer in slaap gevallen dus maar boodschappen gehaald voor de hele week aangezien ik de komende dagen lange dagen zou moeten maken. Tegen 1 uur richting Jan Thiel gereden en daar voor het eerst kennis gemaakt met iedereen. Erg leuk bedrijf, gezellige mensen en erg informeel. Precies de plek waar ik goed terecht kan. Werkkleding heb ik niet, ik mag gewoon in korte broek komen als ik wil ontzettend chill!

Dinsdag werd ik wakker met enorme steken in mijn zij, had al last van gezwollen voeten en ontzettend vaak naar de wc moeten. Kon wel huilen die ochtend. Van huisgenootje paracetamols gekregen en zo kon ik er wel even tegenaan. Toch wel even naar de dokter geweest die al meteen vroeg ‘drink je genoeg water?’ .. ‘jaa euuhh nee, in Nederland doe ik dat al nauwelijks’ en binnen 7 minuten stond ik buiten met paracetamols en een fles water. Nu dus veel water drinken en als de steken komen een paracetamol slikken. Die dag ook meteen 3 liter aan water gedronken. De stagedag was erg leuk, ontzettend mooie locatie op palen waar ook een restaurant en andere bedrijfjes zitten, hier komen ook de catamarans (boten) binnen en hier is het de bedoeling dat je zorgt dat de boten vol staan met eten, het opwachten van de gasten en zorgen dat ze naar de goede boot of bus gaan. Soms sta je echt niks te doen maar dan kun je goed bezig met de verslagen voor school.. want ja we mogen ook nog eens 6 verslagen gaan maken FEEST! Dan gaat de tijd wel snel. Snel na stage boodschappen gehaald en anti-vlooienmiddel voor onze huiskat, want het arme beest krabt zich helemaal kapot door al die vlooien. Een pizza in de oven gesmeten en daarna was ik alweer helemaal vermoeid door de antibiotica en viel ik ook meteen in slaap.

Woensdag werd ik gelukkig lekker wakker om 8 uur. Wel nog voor de wekker maar goed geslapen en geen last meer van steken in de buik. Pff dat is wel een opluchting want al meteen ziek zijn in je eerste stageweek waar je eigenlijk alles moet leren is ook niet leuk. Vandaag bij mambo beach staan, 5 minuten afstand van waar ik woon. Ik had afgesproken met Fleur, andere stagair, en samen naar de winkel gelopen. Olivia zou mij deze dag inwerken. Erg leuke vrouw van 35. Bijna iedereen die bij Bounty werkt zijn tussen de 20 en 40. Mooi uitzicht op het strand vanuit de winkel. Deze winkel is een soort toeristen desk/VVV hier kun je veel trips boeken van o.a. Bounty maar ook andere bedrijven. Vandaag mocht ik ook net zoals gisteren de reserveringen maken, bellen met derden etc. Erg leuk werk om te doen, je bent altijd wel bezig.

Donderdag gelukkig alleen ochtendwerk. Half 6 opstaan om, om kwart voor 7 de eerste gasten in te checken op de boot. Die ochtend twee catamarans volgepakt en de gasten ingecheckt voor hun dagje uit. Daarna een paar uur op kantoor reserveringen gedaan. In de middag geprobeerd eieren te maken in de waterkoker…… niet doen! Super vies!! Maarja deze arme student weet niet hoe het gasfornuis werkt hahaha. Deze dag heb ik ook voor het eerst problemen gehad met de auto. Ik had al gezien dat de temperatuur van de motor steeg, ik op een parkeerplaats staan en ja hoor.. boem uit! Ik Remy, de verhuurder van mijn blauwe rammelbak, gebeld. Na 3 kwartier kwam hij opdagen, heerlijk in de brandende zon bruin worden. Gelukkig stond ik bij de curacaose mediamarkt ‘La Curacao’ en heb ik meteen nieuwe oortjes gehaald en een kabel om mijn telefoon aan te sluiten aan de radio van de auto. Daarna kwam Remy en heeft vloeistof er in gegooid en alles is nu goed! Thank god.. daarna voor het eerst naar de mac geweest. Daar was ik best teleurgesteld aangezien ze niet mijn favoriete burger hadden en mijn favoriete milkshake  maar wel een onwijs lekkere mcFlurry ‘black forest’ special curacao edition <3

Vrijdag rustig begonnen om 11:30. Voor het eerst weer met de auto rijden, het vertrouwen en de grote liefde voor mijn blauwe monster is toch wel wat afgenomen sinds gister. Gelukkig goed aangekomen op het werk. Eigenlijk de hele dag niet zoveel gedaan, het was echt rustig. Blijkbaar is het geld van iedereen op. De telefoonlijsten van alle hotels, touroperators en bounty bijgewerkt. In de avond carnaval gevierd op zijn Brabants in Curacao. Ook eindelijk ontdekt wat dat hele ‘roeien’ is. Iedereen gaat dan op de grond zitten achter elkaar en maken dan roei bewegingen hahaha. Wat een ontdekking, nog nooit gezien in Twente. Daarna naar techno feestje geweest op een boot. Nooit geweten dat techno ook best interessante muziek is. De mensen zijn wel ietwat apart. Om 3 uur thuis. Stonden jullie in Nederland vast allemaal op. Hehehe

Zaterdag met grote nicht Ingrid afgesproken. Gezellig 3 uur lang gekletst. Ze woont hier al 4 jaar en heb eigenlijk nooit echt een gesprek met haar gevoerd, dus we hadden elkaar ook wel veel te vertellen. Toen ik terug was even gegeten en daarna meteen door naar beachparty Zanzi. Erg gezellig en kwam ook nog een paar collega’s tegen. Met huisgenootjes in de zee gesprongen met zonsondergang.. best romantisch aangezien het ook Valentijnsdag was).

Zondag zou ik naar Klein Curacao gaan met Bounty (het bedrijf waar ik werk/stage loop) om mee te kijken. Ik had zoals ik normaal doe 2 wekkers gezet 1tje anderhalf uur van te voren en de ander een uur van te voren. De eerste wekker ging af, uitgezet en verder geslapen.. maar toen.. werd ik om 7:11 wakker en ik moest er 7:15 zijn. SHIT hoezo is de wekker niet afgegaan?? Hij stond ook nog steeds aan dus wat er mis is gegaan is nog steeds een raadsel. Snel eten ingepakt aangekleed en op naar de boot. Gelukkig op tijd en kon nog rustig even ontbijten voordat we weggingen. Echt een super mooie tocht gehad naar Klein Curacao. De heenweg was echt verschrikkelijk, ik was zeeziek maar kon wel gewoon doorgaan met wat ik moest doen, niet zoals andere gasten die over de reling heen zaten te overgeven.. het eiland zelf was super mooi! Echt een aanrader om daar naar toe te gaan, mooie scheepswrakken en de vuurtoren is echt een must see! Je kunt niet in de vuurtoren (als je over bijna verrotte balken heen loopt wel) en het word ten strengste afgeraden het wel te doen. Maar zo eigenwijs als de Canadezen zijn, ging een groepje naar boven toe. Crazy Canadians noemden wij ze hahaha. Terugweg was rustig, nog wel last maar naarmate werd het steeds minder, heb zelfs nog even geslapen op de boot. Het personeel is echt super, sarcastisch as hell als ze zijn, zijn het ook ontzettende lieverds (of dushi’s zoals ze dat hier doen). Heb nu ik zit aan de eettafel nog steeds het gevoel alsof ik op en neer ga, net zoals op de boot. Ook ben ik ontzettend verbrand omdat ik in slaap ben gevallen op het strand, heb op de zijkant van mijn hoofd gelegen dus de ene kant van mijn nek is helemaal rood, en mijn benen en neus zijn weer het slachtoffer geweest. Vanavond naar Mambo beach, voor een wet & wild beach party!

Te ku rápido! (= tot snel)

  • 16 Februari 2015 - 12:40

    Kyra:

    Hoi lief tijdelijk niet-buurmeisje! Wat klinkt dit superleuk allemaal!
    Pleur eens een paar foto's erop :-)

    Doei dushi!

  • 16 Februari 2015 - 14:07

    Esther:

    Jaloers hiero

  • 17 Februari 2015 - 16:19

    Linda:

    mooi wat ik allemaal lees, je geniet er lekker van, let goed op je zelf en smeer je goed in.

    Dikke kus linda

  • 17 Februari 2015 - 22:00

    Paula:

    Lieve amber vond het weer erg leuk je verslag van 15 februari te lezen, kus van paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Amber

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 5884

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 18 Juli 2015

Curacao 2015

Landen bezocht: